مدیر شبکه‌های اجتماعی کیست و چه شرح وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ تاریخ انتشار

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

یکی از اصطلاحات تقریبا نوظهور دنیای تبلیغات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. شرکت‌های تبلیغاتی و آژانس‌های فعال در زمینه بازاریابی دیجیتال در شبکه‌های مختلفی عضور هستند و به فردی نیاز دارند که مسئولیت مدیریت شبکه‌های اجتماعی را عهده‌دار شود. بر مبنای این تعریف مفهوم جدیدی به دنیای بازاریابی وارد شد که مدیر یا کارشناس شبکه‌های اجتماعی نام دارد. این افراد به شکل نیمه وقت یا تمام وقت حساب‌های شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی را کنترل می‌کنند و سعی می‌کنند ضمن جذب کاربران جدید و حفظ کاربران قدیمی محتوایی هماهنگ با پلتفرم‌های هدف آماده کنند. 

یک مدیر شبکه‌های اجتماعی چه شرح وظایفی دارد؟

خوشبختانه شرح وظایف یک مدیر شبکه‌های اجتماعی تعریف شده و مشخص است. بنابراین فارغ از شرکت یا موسسه‌ای که قصد استخدام در آن‌را دارید مسئولیت‌های شناخته‌ای انتظار شما را می‌کشند. از جمله این وظایف باید به آشنایی با الگوریتم‌های جدید اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، مهارت در تبلیغ‌نویسی و توصیف دقیق محصولات (کپی‌رایتینگ)، آشنا با تکنیک‌های جذب کاربران جدید، توانایی در زمینه تولید محتوا و ایده‌پردازی محتوایی اشاره کرد. 

یک مدیر شبکه‌های اجتماعی به چه مجموعه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

در شرایطی که بیشتر مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات نیازی به حضور آنلاین تمام وقت ندارند، اما این نکته در مورد مدیر شبکه‌های اجتماعی چندان صادق نیست، زیرا این افراد باید به‌طور تمام وقت آنلاین باشند و به پرسش‌های کاربران در فضای مجازی پاسخ دهند. برای این منظور باید خلاقیت زیادی داشته باشید و سعی کنید از ادبیات مناسبی برای تعامل با کاربران استفاده کنید. علاوه بر این، برای آن‌که بتوانید شناخت دقیقی در ارتباط با عملکرد الگوریتم‌های مهم شبکه‌های اجتماعی به دست آورید لازم است در ارتباط با علم داده‌ها دانش کافی داشته باشید. با این‌حال به عنوان یک قاعده کلی بهتر است در ارتباط با مواردی که در ادامه به آن‌‌ها اشاره می‌کنیم به فکر دانش‌اندوزی باشید.

  • توانایی برنامه‌ریزی راهبردی: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که به آن نیاز دارید توانایی درک برنامه‌ریزی‌های کلان تجاری شرکت یا سازمان است. این‌کار به شما کمک می‌کند تا بدانید در فضای مجازی در جست‌وجوی چه محتوایی باشید و از چه ساختاری برای خلق محتوای تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. زمانی که برنامه‌ریزی‌های راهبردی سازمان را درک کردید باید اهداف و خط‌مشی‌هایی که در نظر دارید از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنید را تعریف کنید. برای منظور باید مخاطبان هدف را شناسایی کرده و بدانید چه زیرساخت‌هایی به شکل دقیق‌تر و بهتری به رشد کسب‌وکار کمک می‌کنند. واقعیت این است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فرآیند کاملا پیچیده‌ای است و برای این منظور باز از ابزارهای مناسبی برای تحلیل نتایجی که به دست می‌آورید استفاده کنید. 
  • تسلط بر تکنیک‌ها و برنامه‌های قابل اجرا: برای آن‌که برنامه‌ای که قصد پیاده‌سازی ‌آن‌را دارید به درستی به سرانجام برسد باید دقت ویژه‌ای به جزییات داشته باشید یا در صورت لزوم چه افرادی را برای پیاده‌سازی دقیق تاکتیک‌ها استخدام کنید. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که تفاوت قابل توجهی میان تاکتیک و استراتژی وجود دارد. استراتژی رویکرد خاصی است که برای دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف تعریف شده در پیش گرفته می‌شود. مایکل پورتر (Michael Porter) استراتژیست معروف سه راهبرد اصلی را برای هر کسب و کاری توصیف می‌کند که با عنوان برنامه‌ریزی استراتژیک پورتر مورد توجه سازمان‌ها قرار دارد. تاکتیک‌ها اقدامات خاصی را شامل می‌شوند که برای رسیدن به اهداف خود انجام می‌دهید. تاکتیک‌ها توسط استراتژی (رویکرد و اهداف واقعی شما) پیاده‌سازی می‌شوند، اما مشخص‌تر هستند. آن‌ها نه نتیجه هستند و نه معیارهای موفقیت، بلکه اقداماتی هستند که شما را برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش یاری می‌کنند.
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی:شبکه‌های اجتماعی با هدف مشاهده و پاسخ‌گویی به پرسش‌های کاربران پدید آمده‌اند. بنابراین در اینستاگرام باید پاسخ‌های مناسبی به پست‌های منتشر شده توسط کاربران بدهید و اگر بازخوردهای منفی دریافت کردید به شکل منطقی با آن‌ها روبرو شوید. 
  • درباره نوع واکنش کاربران به محتوا دانش کافی کسب کنید: رسانه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای بهتر دیده شدن مطالب ارائه می‌کنند. مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بداند چه محتوایی بازدیدهای بهتری داشته و چه محتوایی با استقبال سرد کاربران روبرو شده است. بنابراین باید در مورد نوع محتوایی که در نظر دارید برای پلتفرم هدف آماده کنید مثل متنی، ویدیویی یا تصویری اطلاع کافی کسب کنید و بدانید که چگونه از تکنیک ویروسی برای بهتر دیده شدن محتوا استفاده کنید. 
  • بهینه‌سازی محتوا و فناوری: شبکه‌های اجتماعی ترکیبی از جست‌وجو، دستگاه‌های همراه و محتوا هستند. باید اطمینان حاصل کنید که چگونه مشتری را به بخش‌های پایین قیف فروش هدایت کنید. بنابراین باید در مورد مفاهیم مهم بهینه‌سازی محتوا در حوزه سئو دانش کافی را کسب کنید. در چنین شرایطی است که کلمات کلیدی و عبارت کلیدی که در مقالات استفاده می‌کنید توسط گوگل شناسایی شده و سایت را در رتبه بالایی قرار می‌دهند. علاوه بر این باید در مورد تبدیل ترافیک زمانی که مشتری به صفحه فرود وارد می‌شود اطلاعاتی کسب کنید. 
  • تفکر خلاقانه: برای آن‌که به عنوان یک مدیر شبکه‌های اجتماعی در کار خود موفق شوید نباید خود را محدود به روش‌های شناخته‌ شده‌ای کنید که همگان آن‌را می‌دانند. بنابراین باید تفکر خلاقانه‌ای داشته باشید تا بتوانید محتوایی ناب آماده کنید تا مشتریان به خوبی به تعامل با آن بپردازند. به‌طور مثال نباید از تاثیرگذاری محتوای بصری خلاقانه غافل شوید.
  • مهارت در نوشتن: با توجه به این‌که بخش اعظمی از وقت شما صرف نوشتن می‌شود بنابراین باید محتوایی تاثیرگذار برای کاربران بنویسید. یک متن عالی که فهم آن کار چندان سخت نیست باعث می‌شود تا کاربران متن شما را تا انتها مطالعه کنند. به‌طور مثال هنر در نوشتن سرتیتر و سرآیند؛ نوشتن چیکیده یا مقدمه‌های جذاب، ساختاربندی متن برای خواندن ساده‌تر مطلب و به‌کارگیری اصول نگارشی در جای خود کمک فراوانی در این زمینه می‌کند. 
  • آشنایی با جدیدترین ترندهای بازاریابی دیجیتال: شبکه‌های اجتماعی به تنهایی باعث موفقیت شما نمی‌شوند. این رسانه‌ها بر مبنای سلسله عوامل پدید آمده و با استقبال کاربران روبرو شده‌اند. بنابراین باید در مورد جذابیت‌های بصری و مفهومی این شبکه‌ها تحقیق کنید. به‌طور مثال باید بدانید چه ترندهایی در تجهیزات موبایل با اقبال روبرو می‌شوند و در چه زمان و چگونه از تبلیغات پولی گوگل استفاده کنید. 
  • مهارت‌های تحلیلی: هنگامی که شبکه‌های اجتماعی پدید آمدند، به سرعت ابزارهایی برای ارزیابی تاثیر کمپین‌ها ساخته شدند تا کار بازاریاب‌ها در این زمینه ساده‌تر شود. اکنون برای شبکه‌های اجتماعی ابزارهای تحلیلی مختلفی نظیر گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول پدید آمده‌اند که گزارش دقیق و کاملی در اختیارتان قرار می‌دهند.
  • مهارت‌های رهبری و ارتباطی: اگر قرار است مدیر شبکه‌های اجتماعی سازمانی باشید باید گروهی از نویسندگان و عوامل مختلف را مدیریت کنید و اطلاعات موردنیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهید. بنابراین باید هنر برقراری ارتباط شفاهی و نوشتاری را به دست آورید. بنابراین باید در مورد تکنیک‌های مدیریت پژوهش کنید تا بتوانید با افراد مختلف به زبان آن‌ها صحبت کنید. 

یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی چقدر دستمزد دریافت می‌کند؟

به‌طور معمول میزان حقوقی که سازمان‌ها به افراد می‌دهند ثابت نیست و متغیر است. با این‌حال، حداقل حقوقی که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند از 4 میلیون تومان آغاز می‌شود که همراه با بیمه و درصد از فروش هر پیچ است. بنابراین اگر در این زمینه تجربه کافی دارید، بهتر است با حقوق کم کار نکنید!

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg